درمان فشار خون در زمان پرفشاری خون، اهمیت پیدا می­کند. زمانی که فشار خون بالاتر از حد نرمال باشد، در نتیجه جریان خون در شریان های شما با فشارهای بالاتر از حد طبیعی جریان خواهد داشت. در مورد مشکل فشار خون بالا، خون با فشار بالا در رگ ها جریان می یابد و در این هنگام فشار خون بالاتر از 140/90 است. فشار خون بالا ناشی از شرایطی مانند رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی، مصرف بیش از حد نمک، دیابت و چاقی است. در اندازه گیری فشار خون میزان بیش از 14 تا 9، فشار خون بالا محسوب می شود. در افراد مبتلا به فشار خون بالا، نیروی فشار خون به دیواره سرخرگ ها دائماً بسیار زیاد است. در برخی افراد، فشار خون بالا هیچ علامتی را نشان نمی دهد اما در صورت بروز با علائمی مانند تکرر ادرار، تاری دید، سرگیجه، تنگی نفس و خستگی ظاهر می شود.

درمان فشار خون بالا در صورتی که مورد توجه جدی قرار نگیرد به مرور زمان باعث ایجاد انواع بیماری ها از جمله بیماری قلبی، سکته و برخی مشکلات سلامتی دیگر می شود. در این حالت شما ممکن است به درمان هایی همچون آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی کرونر، اکوکاردیوگرافی، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی عروق کاروتید، باز کردن تنگی دریچه میترال نیاز پیدا کنید. در حالی که با روش های درمانی ساده مانند کاهش مصرف نمک، تغذیه سالم، ورزش منظم و مصرف داروهای فشار خون می توانید از مشکلات جدی تر ناشی از فشار خون بالا پیشگیری و آن را تحت کنترل درآورید.

عوامل خطرساز برای ایجاد فشار خون بالا

هنگامی که فشار خون بالا کنترل نشود، می­تواند منجر به بیماری های جدی شود و تهدید کننده زندگی باشد. شیوع فشار خون بالا در مردان بعد از 50 سالگی و در زنان بعد از 55 سالگی بیشتر است. عواملی که خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می­­دهند را می­توان به شرح زیر فهرست کرد:

مبتلایان به بیماری های قلبی- عروقی، زنان باردار، کسانی که به طور مکرر غذاهای چرب و شور مصرف می کنند، کسانی که پتاسیم، کلسیم، منیزیم و پروتئین کافی در رژیم غذایی مصرف نمی کنند، مبتلایان به سندرم آپنه خواب، بیماران کلیوی، کسانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند، برخی مسکن ها استروئیدها، برخی از قرص‌های لاغری و داروهای روان‌پزشکی، افراد و مبتلایان به برخی بیماری‌های غدد درون ریز (تیروئید، پاراتیروئید، غده فوق کلیوی، بیماری‌های هیپوفیز و غیره) در معرض خطر فشار خون بالا هستند.

علائم فشار خون بالا چیست؟

در مورد درمان فشار خون بالا، علاوه بر عوامل ایجاد کننده، علائم بیماری نیز حائز اهمیت هستند. بیماران مبتلا به فشار خون بالا که فشار خون آنها معمولاً از 14 تا 9 بیشتر است، علائم سردرد متوسط ​​یا شدید، تنگی نفس، سرگیجه، حالت تهوع، اضطراب، تاری دید یا دوبینی و خستگی را تجربه می‌کنند. این علائم ممکن است با علائمی مانند تکرر ادرار، وزوز گوش و خونریزی بینی نیز همراه باشد.

به طور کلی علائمی که در بیماران فشار خون بالا مشاهده می­شود به شرح زیر است:

سلامتی قلب خود را به دست یک متخصص بسپارید! دکتر محمدعلی محرابی ، با بهره‌گیری از کادری مجرب‌ و تجهیزات پیشرفته، آماده ارائه خدمات تشخیصی و درمان بیماری های قلبی عروق و آنژیوگرافی در تهران به شما عزیزان است.

جهت دریافت نوبت لطفا فرم را تکمیل و ارسال کنید.

چگونه فشار خون بالا را درمان کنیم؟

هدف از درمان فشار خون بالا کاهش فشار خون به زیر 140/90 میلی متر جیوه است. اگر بیمار مبتلا به دیابت، نارسایی کلیه و آسیب اندام باشد، کاهش فشار خون برای او امری ضروری تلقی می شود. تغییر سبک زندگی اساس درمان فشار خون بالا است و در عین حال، درمان دارویی بخش مهمی از درمان فشار خون بالا را شامل می شود. تغییرات سبک زندگی، ورزش منظم، کنترل وزن و محدودیت مصرف نمک در درمان فشار خون بالا بسیار مهم است. در موارد پرفشاری خون که به تمام درمان ها مقاوم است، با انجام جراحی بر روی شریان های کلیوی می توان فشار خون را کنترل کرد. تشخیص زودهنگام برای محافظت در برابر شرایط جدی ناشی از فشار خون بالا مانند سکته مغزی، حمله قلبی و نارسایی کلیه بسیار مهم است.

تشخیص زودهنگام فشار خون بالا و کنترل آن بر کیفیت زندگی تاثیری ندارد. مانند سایر درمان ها، درمان فشار خون بالا نیز در مورد هر فردی متفاوت از فردی دیگر است. این درست نیست که فکر کنیم داروهای فشار خون مورد استفاده در درمان فشار خون بالا اعتیادآور یا مضر هستند و بر اساس عوارض مصرف مداوم و طولانی مدت دارو از آنها اجتناب کنیم. داروهایی که امروزه جهت درمان فشار خون بالا استفاده می شوند فشار خون را تنظیم، از سیستم قلبی- عروقی محافظت می کنند و از بدتر شدن عملکرد کلیه جلوگیری می نمایند. در واقع، درمان دارویی با هدف کنترل فشار خون و محافظت از سایر اندام ها انجام می شود. انتخاب داروی مناسب برای بیمار نیز بسیار مهم است. همچنین لازم به ذکر است که پس از کنترل کامل بیمار و تنظیم فشار خون وی می توان داروها را قطع کرد.

فشار خون

داروهای موثر جهت درمان فشار خون بالا

موثرترین روش در درمان فشار خون بالا، مصرف داروهای فشار خون است. امروزه داروهای فشار خون نقش بسیار موثری در درمان این مشکل دارند. با این حال، میزان استفاده از داروهای فشار خون بالا هنوز زیر 50٪ است. ترک استفاده از داروهای فشار خون با این تصور غلط که اعتیادآور هستند یا مصرف طولانی مدت داروهای فشار خون عوارض جانبی دارد، کاملاً اشتباه است. داروهایی که تحت نظر پزشک تجویز می شوند، نقش فعالی در درمان فشار خون، محافظت از سیستم قلبی- عروقی و جلوگیری از خراب شدن کلیه ها دارند.

درمان فشار خون بالا مستلزم تداوم در اجرای پروسه درمان است. این تصور غلط در بین مردم وجود دارد که داروهای فشار خون بر کلیه ها و کبد تأثیر منفی می گذارند. امروزه گزینه های مختلفی به عنوان داروهای فشار خون وجود دارد که موثرترین درمان را برای بیمار فراهم می کنند و کمترین عوارض را دارد. داروهای فشار خون تقریباً هیچ اثر منفی روی اندام ها ندارند. علاوه بر این، زمانی که فشار خون بالا با دارو درمان نشود، کلیه ها و بسیاری از اندام های دیگر می­توانند به شدت آسیب ببینند. مصرف داروهای فشار خون را نباید بدون اطلاع پزشک قطع کرد و در صورت بروز مشکل باید با پزشک مشورت نمود.