بزرگ شدن قلب چیست؟

بزرگ شدن قلب چیست؟

فهرست مطالب

بدن انسان برای انجام فعالیت های خود نیاز به اکسیژن و مواد مغذی دارد. با گردش خون در سرتاسر بدن این امکان فراهم می شود تا مواد مورد نیاز به همه سلول ها برسد. قلب با فعالیت خود پمپاژ خون را انجام می دهد و حیات بخش به حساب می آید. هرگونه تغییر در قلب میتواند عملکرد کل بدن را با مشکل مواجه کند. بزرگ شدن قلب چیست؟ در این مقاله قصد داریم کاردیومگالی که در اصطلاح به معنی بزرگ شدن قلب است را بررسی کنیم.

بزرگ شدن قلب چیست؟

علت بزرگ شدن قلب

برخلاف باور اکثر افراد، بزرگ شدن قلب خود به تنهایی به عنوان بیماری قلبی به حساب نمیآید. این حالت در واقع عارضه ای از بیماری دیگر است که زیاد شدن فعالیت قلب را در پی دارد. با افزایش فعالیت قلب، در دراز مدت ابعاد قلب نیز بزرگتر می شود. این حالت می تواند به دو صورت موقت یا دائم ایجاد شود. در چنین شرایطی شناخت بیماری زمینه های که بزرگ شدن قلب را در پی داشته اهمیت دارد. ضعف کارکردی قلب به عنوان اولین علت برای بزرگ شدن قلب به حساب می آید. از دیگر علل مهم برای کاردیومگالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کم خونی

در صورتی که فرد کم خونی داشته باشد؛ اکسیژن مورد نیاز به ارگان های بدن نمیرسد. قلب برای جبران این حالت خون بیشتری پمپاژ می کند. این موضوع باعث می شود که در دراز مدت قلب بزرگ شود. باید کم خونی را از همان مراحل اولیه جدی گرفت و با مصرف دارو و غذاها از جدی شدن آن جلوگیری کرد.

فشار خون بالا

در صورتی که فشار خون از حد نرمال و طبیعی خود بالاتر باشد؛ قلب با شدت بیشتری پمپاژ خون را انجام می دهد. در صورتی که کنترلی بر روی درمان فشار خون صورت نگیرد؛ در ادامه بزرگ شدن قلب را با خود به همراه دارد.

بیماریهای نقص مادرزادی در قلب

نقص مادرزادی قلب طیف وسیعی از اختلالات را شامل می شود. وجود اختلال در ساختار قلب و دریچه های آن از بدو تولد با فرد همراه است. هر یک از این عارضه ها از عملکرد طبیعی قلب جلوگیری می کنند و در نهایت بزرگ شدن قلب را به دنبال می آورند. وجود سوراخ بین دریچه های قلب باعث مخلوط شدن خون تمیز و کثیف می شود. در این صورت برای تامین اکسیژن مورد نیاز اندام های بدن، قلب مستلزم فعالیت های بالایی است. بستن سوراخ بین دهلیزی می تواند از شدت این مشکلات و عوارض بکاهد.

ورزش هوازی

همواره ذکر شده است که ورزش کردن یکی از راه های سالم ماندن قلب و بدن است. در صورتی که احتمال دارد همین ورزش خود بزرگ شدن قلب را به همراه داشته باشد.

علائم بزرگ شدن قلب

برخی از علائم ممکن است بزرگ شدن قلب را نشان دهند. از مهمترین این علائم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکل در نفس کشیدن و تنگی نفس
  • آریتمی های قلبی
  • بروز ادم در نواحی های پایینتر از سطح قلب
  • سرگیجه و خستگی در طول روز

 

عوارض بزرگ شدن قلب

بزرگ شدن قلب می تواند عملکرد کلی این ارگان حیاتی را در بدن تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع گاها تنها در بزرگ شدن حجمی قلب خلاصه نمیشود. کاردیومگالی گاها عضله قلب را نیز دچار مشکل می کند و سفتی یا کشیدگی در بخش هایی از آن رخ می دهد. از جمله عوارض بزرگ شدن قلب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نارسایی قلب

همانطور که میدانید در بدن دو نوع گردش خون عمومی و ششی وجود دارد. اگر بزرگ شدن قلب در سمت چپ آن رخ دهد؛ بطن چپ که آغازگر گردش خون عمومی در بدن است؛ بزرگ می شود.در این حالت با هر بار پمپاژ بطن چپ مقدار خون کمتری نسبت به قبل به بدن می رسد. در نهایت این حالت نارسایی قلب و آریتمی در ضربان های قلب را به همراه می آورد.

لخته شدن خون

وجود لخته در مسیر خون می تواند با مرور زمان این مسیر را مسدود کند و باعث ایجاد مشکل شود. این لخته نه تنها در مسیر رگها بلکه میتواند همراه با جریان خون نیز جا به جا شود. ورود این لخته به مغز یا عروق کرونر، ریسک سکته های قلبی و مغزی را بالاتر میبرد. آنژیوپلاستی عروق کاروتید به منظور بهبود جریان خون در شریان های بدن انجام میشود. استنت گذاری در طی آنژیوپلاستی عروق کاروتید باعث کاهش ریسک سکته مغزی در فرد می گردد.

سکته قلبی

با بزرگ شدن قلب، مقدار اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز آن نیز افزایش می یابد. در این حالت تعداد ضربان قلب و شدت هر ضربه نیز بیشتر می شود. در صورتی که مواد مورد نیاز به قلب نرسد؛ ممکن است باعث ایست یا سکته قلبی شود. در این شرایط مرگ ناگهانی برای فرد رخ می دهد. با کمک آنژیو گرافی و آنژیوپلاستی کرونر میتوان بروز سکته قلبی را پیش بینی کرد و از عوارض آن جلوگیری کرد. درمان فشار خون با کمک تغییر سبک زندگی و مصرف دارو نیز از خطرات ناشی از سکته قلبی می کاهد.

PTMC روشی نوین برای درمان تنگی دریچه میترال

PTMC یا باز کردن دریچه میترال از طریق پوست، روشی نوین و کم تهاجمی برای درمان تنگی دریچه میترال است. در این روش، بدون نیاز به جراحی باز قلب، دریچه میترال با استفاده از بالون ترمیم داده می‌شود.

مزایای PTMC:

به طور کلی، PTMC روشی ایمن، موثر و کم تهاجمی برای درمان تنگی دریچه میترال است. این روش می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی بیمارانی که به این بیماری مبتلا هستند، کمک کند.در زیر به چند مزیت جالب در مورد PTMC اشاره می کنیم.

عدم نیاز به جراحی باز قلب:

این روش به صورت سرپایی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

بهبود سریع:

بیماران پس از PTMC، به سرعت بهبود می‌یابند و می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود بازگردند.

کاهش عوارض:

PTMC عوارض کمتری نسبت به جراحی باز قلب دارد.

کاردیومگالی

درمان بزرگ شدن قلب

درمان کاردیومگالی در واقع به مدیریت و درمان بیماری زمینه های که بزرگ شدن قلب را در پی داشته است مربوط میشود. با توجه به بیماری زمینه های و شرایط فرد درمان انتخابی برای او نیز متفاوت است. از جمله راهکارهای درمانی کاردیومگالی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی

رژیم غذایی و ورزش منظم می تواند ریسک بسیاری از بیماری های مرتبط با قلب را کاهش دهد. نگه داشتن وزن بدن در محدوده نرمال از چاقی و دیابت در فرد جلوگیری میکند. از جمله مواردی که توصیه میشود در رژیم غذایی افراد با کاردیومگالی گنجانده شود می توان به مغزها، سبزیها، حبوبات و غلات اشاره کرد. با محدود کردن مصرف چربی اشباع و ترانس همچنین می توان ریسک تشکیل پلاک و بسته شدن مسیرهای قلب را نیز کاهش داد. مصرف کم نمک نیز در کنترل فشار خون نقش موثری ایفا می کند. الکل و کافئین نیز با تاثیری که بر روی عملکرد بدن دارند؛ فعالیت قلب را افزایش میدهند. مصرف بیش از حد این مواد میتوان بزرگ شدن قلب را در پی داشته باشد.

استفاده از داروها

با کمک داروها می توان خطرات ناشی از بزرگ شدن قلب را کاهش داد. مصرف داروها در این شرایط بایستی تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد. برای کنترل فشار خون میتوان از داروهای مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین، داروهای دیورتیک و مسدود کننده های گیرنده های بتا استفاده کرد. داروهای ضد انعقاد خون نیز به منظور کاهش ریسک سکته قلبی و مغزی مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *